Volkswagen personbiler gør mærkets fabrikker klar til fremtiden

  • Præsentation af planer for allokering af bilproduktion på Volkswagens europæiske fabrikker frem mod 2028
  • Begrænsning af produktionskompleksitet opnået gennem allokering baseret på Volkswagen-modellernes fælles platforme
  • Forbedret effektivitet omkring allokering og produktion af bilmodeller sætter yderligere fart på mærkets performance-program: ”ACCELERATE forward – Road to 6.5”

Volkswagen forbereder mærkets fabrikker i Tyskland på fremtiden og har præsenteret planer for bilproduktion frem til 2028. Ved at tage dette skridt har virksomheden forberedt sine produktionsfaciliteter til en rentabel kapacitetsudnyttelse og til de økonomiske perspektiver de kommende år vil byde på. Effektiv allokering af bilproduktion og øget produktivitet er nøgleaspekter i performance-programmet ”ACCELERATE forward | Road to 6.5”, der er iværksat af mærket.

Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen-mærket: "Vores branche står over for komplekse udfordringer, da den gennemgår en transformation, der udføres under vanskelige forretningsforhold. Det er så meget desto vigtigere, at vi forbereder vores individuelle fabrikker og Volkswagens produktionsnetværk i Tyskland til fremtiden. Inden for rammerne af vores performance-program vil denne nyligt godkendte plan for allokering af bilproduktion yde et væsentligt bidrag til et stærkt, konkurrencedygtigt VW-mærke."

Christian Vollmer, medlem af direktionen med ansvar for produktion og medlem af Extended Executive Committee for Production, tilføjede: "Vi bruger overgangen til elektromobilitet som en mulighed for at reducere kompleksiteten af vores produktionsaktiviteter og øge effektiviteten af vores fabrikker endnu mere. Vi samler systematisk produktionen af bilmodeller baseret på den samme platform på tværs af alle mærker i vores fabrikker. Ved ikke at skulle integrere flere forskellige platforme i produktionen vil vi spare betydelige investeringer. Vi ønsker, at vores fabrikker skal producere flere forskellige modeller, der alle er baseret på én og samme platform.”

Udover ID.3, der siden sommeren 2023 også er blevet produceret i Wolfsburg, skal samme fabrik fra og med 2026 producere yderligere en ny elbil fra mærket – en elektrisk SUV i A-segmentet med stor volumen-potentiale. Udnyttelsen af fabrikkens produktionskapacitet sikres også med produktionen af den populære Golf og den nye og tredje generation af Tiguan. Fra og med 2025 vil efterfølgeren til Tiguan Allspace også blive produceret på hovedfabrikken i Wolfsburg. Under planlægningen af den fremtidige produktionsallokering blev det besluttet, at der ikke var behov for at bygge yderligere en fabrik i Wolfsburg Warmenau. I stedet vil nye elbiler baseret på Volkswagen-koncernens kommende SSP-platform (skalerbar systemplatform), der introduceres i slutningen af årtiet, blive integreret i eksisterende og moderniserede produktionsfaciliteter på fabrikken i Wolfsburg. Samme sted vil fremtidens SSP-baserede Golf også blive produceret, når den ikoniske model kører ind i den elektriske fremtid. Som tingene ser ud i dag, vil det elektriske flagskibsprojekt, Trinity, der oprindeligt var planlagt til at blive produceret i Wolfsburg, i stedet rulle af samlebåndet i Zwickau-fabrikken, der i dag også producerer ID.4, ID.5 og Audi Q4.

Det er fortsat planen, at Osnabrück-fabrikken – udover partnerskabet med Porsche – skal forsætte med produktion af Arteon og T-Roc cabriolet.

Den oprindelige planlægning for alle andre tyske og internationale produktionsfaciliteter for Volkswagen-mærket fortsætter uændret.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk